пятница, 25 ноября 2016 г.

РОЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ В РОБОТІ ТВОРЧОЇ ГРУПИ З ПИТАННЯ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЬНИМ ЗАКЛАДОМ І ПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ В СІЛЬСЬКІЙ МІСЦЕВОСТІ

РОЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ В РОБОТІ ТВОРЧОЇ ГРУПИ З ПИТАННЯ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЬНИМ ЗАКЛАДОМ І ПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ В СІЛЬСЬКІЙ МІСЦЕВОСТІ

Васяніна Вікторія Володимирівна (практичний психолог Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів).

У  статті розглядається робота практичного психолога з питань поступового переходу від  дошкільної освіти для дітей 5-річного віку  до вирішення головних психолого-педагогічних завдань, одним із яких є забезпечення неперервності здобуття освіти у початковій школі в рамках творчої групи.


Видатний психолог Д.Б. Ельконін підкреслював невід’ємний зв'язок старшого дошкільного і молодшого шкільного віку, з’єднував їх в «єдину епоху людського розвитку, яка називається дитинством».[3]

Сучасне бачення вирішення проблеми наступності полягає у створенні умов для реалізації в освітньому процесі дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів єдиної, динамічної, перспективної системи особистісного творчого зростання дитини.
Наступність між дошкільним вихованням і шкільним навчанням дітей завжди була однією із найважливіших педагогічних проблем. Чому проблема наступності знову і знову обговорюється на різних рівнях — серед науковців, працівників освіти, широкої аудиторії суспільства? Чому не зникають претензії з боку школи на адресу дошкільних закладів, а з боку працівників дитячих садків — до вчителя початкової школи? Це обумовлено не тільки важливістю даної проблеми і необхідністю її корегувати відповідно до соціальної ситуації. Головна причина такого становища в тому, що вона розв'язувалася «співпрацюючими» паралельно. Дошкільна ланка і початкова ланка школи були двома розмежованими сторонами, і кожна сторона розв'язувала свої проблеми самостійно.
Якщо аналізувати стан розв'язання цієї проблеми, то потрібно підкреслити, що найменше взаємодія між дошкільними працівниками і вчителями молодшої школи спостерігається у цілях навчання. Сьогодні технології навчання досягнули такого рівня, що будь-які знання можна було б дати дитині, незалежно від її віку. Тому на сьогоднішній день практичних психологів  хвилюють не стільки проблеми цілей і змісту навчання,як  успішність гармонійного психологічного розвитку дитини. Сприяння емоційної сфери особистості дитини, забезпеченню емоційної комфортності, пріоритету позитивних емоцій, побудові процесу навчання на оптимістичній гіпотезі. Забезпечення безпосереднього й контактного спілкування.[2]

Саме на такій основі  в нашій школі  створена творча група по співпраці між дошкільним навчальним закладом «Вербиченька» та Червонокостянтинівською ЗШ І-ІІІ ступенів. До складу якої входять деякі вчителі початкових класів та практичний психолог Васяніна.В.В.
Забезпечення  такої системи передбачає: [1]
1. Налагодження психологічної взаємодії між дошкільним та загальноосвітнім навчальним закладом на основі угоди про співпрацю, у якій визначається мета співпраці, права і обов'язки дошкільного і загальноосвітнього навчального закладу.
2. Обговорення, складання і затвердження щорічного плану спільної роботи між дошкільних та загальноосвітнім навчальним закладом.
Мета програми:
Забезпечення цільової і змістовної єдності у навчально-виховній діяльності дошкільного підрозділу і початкової ланки під психолого-педагогічним супроводом
Завдання програми:
• вихователям дошкільних навчальних закладів створювати умови для активної співтворчості з дітьми, спрямованої на всебічний розвиток дитини;
• практичному психологу проводити психолого-педагогічну діагностику розвитку дошкільнят;
• учителям  початкових класів та психологу школи забезпечувати умови безболісної адаптації дітей.
Очікувані результати:
• забезпечення наступності дошкільної й початкової освіти за допомогою психологічного  супроводу;
• готовність дитини до навчання у школі та її соціальна адаптація.
Складові наступності між дошкільною початковою школою
• методична робота;
• спільна робота вихователів та практичного психолога школи;
• робота психолога з  батьками майбутніх першокласників;
• робота вчителя з майбутніми першокласниками;
• адаптація до початкової школи;
• психолого-педагогічні рекомендації щодо розв'язання проблеми шкільної дезадаптації.
Робота психолога  включає:
- здійснення єдиного медико-психолого-педагогічного контролю за динамікою розвитку дітей;
- дослідження рівня готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі, аналіз їхнього процесу адаптації вже у ролі учнів 1 класу;
- застосування корекційно-розвивальних методів у роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку при наявності певних проблем.
Так, як я працюю практичним психологом у Червонокостянтинівській  ЗШ І-ІІІ ступенів, я маю бажання  співпрацювати з ДНЗ «Вербиченька» на добровільній основі у рамках співпраці творчої  групи.
Я дуже люблю дітей, свою роботу і все що пов’язано з напрацюваннями за роки  моєї роботи в області психології.
Освіта у дошкільному навчальному закладі так як і в школі будується на глибоких знаннях та кваліфікованих спеціалістах.
Робота психологічного супроводу включає:
                                                 ·                  психолого-педагогічне вивчення індивідуальних особливостей особистості дітей;
                                                 ·                  вивчає психологічний клімат у  дитячих колективах закладу;
                                                 ·                   виявляє на ранньому етапі пізнавальні інтереси та здібності дітей.
У своїй роботі використовую психодіагностичні методи такі як: тестування,
спостереження, бесіда, семінари-тренінги для батьків та корекційні заняття для дітей.
Особливо приємним для мене є те, що батьки з кожним роком частіше стали звертатись за порадами та цікавитись успіхами та емоційним станом своєї дитини. Явка батьків на тренінги та батьківські збори збільшується, цінується праця психолога серед людей і це дає наснагу працювати, віддавати душу дитині і вчасно забезпечувати психологічний супровід та емоційний стан «маленької особистості», зацікавлювати її різними видами роботи та цікавими вправами, які спрямовані на розвиток мислення та вміння співпрацювати у колективі, відчувати себе особистістю, вміння ділитися та співчувати своїм одноліткам. Всі ці навички формуються в колективі саме за допомогою правильно сформованих занять практичним психологом, без якого дітям і вихователям провести цікаво і захоплююче  заняття складно.
Успішність забезпечення взаємодії визначається цілою низкою чинників, що створюються педагогічно грамотно організованим розвивальним, навчально-виховним середовищем, яке відповідає психологічним і фізіологічним особливостям та фізичним можливостям дітей. Робота з організації наступності має проводитись педагогічними колективами спільно і системно. Тільки зацікавленість обох сторін і батьківської громадськості вирішить проблеми наступності дошкільної і початкової освіти, зробить перехід з дошкільного навчального закладу до початкової школи безболісним і успішним для дитини.

Отже, головна умова забезпечення наступності в освіті – це тісна взаємодія педагогічних і батьківських колективів. Основою такого зв’язку є довіра, взаємоповага, любов до дитини, увага до її індивідуальних особливостей, турбота про її гармонійний розвиток. Саме довіру, сприятливий емоційний стан дитини та низку особистісних негараздів  можна подолати за допомогою психологічної підтримки в закладі освіти.

Бібліографія
1.              www.irpin-nmc.kiev.sch.in.ua
2.             cherniakhiv-osvita.edukit.zt.ua

3.            Эльконин Д.Б. Психология игры.— М„ 1978.

4 комментария:

  1. Дитина - це квітка, яку потрібно доглядати. Саме від усіх нас залежить, чи буде квітка гарною та духмяною. В центрі нашої спільної роботи - особистість дитини. Головний принцип - не нашкодь. Саме психолог допомагає вчителю і вихователю зміцнити прагнення та направити їх в потрібне русло. Успіхів всім на цій ниві і терпіння.

    ОтветитьУдалить
  2. Для такої співпраці із дитячим садком обов'язковим є зво¬ротний зв'язок. Із його допомогою надходить інформація про особливості адаптації першокласників, про можливі фактори дезадаптації тощо. Дошкільна установа, натомість, коректує свою систему роботи задля оптимізації підготовки дітей до ус¬пішної адаптації. Першокласники розраховують на допомогу дорослих під час вирішення адаптаційних проблем і по цьому, зауважимо, такими дорослими можуть бути не лише педагоги, а й батьки. Дорослі повинні надавати допомогу дітям в єдиній взаємодії. Лише за такого підходу допомога може бути продук¬тивною й дасть очікувані результати.

    ОтветитьУдалить
  3. Територія дитинства - цікава і особлива. Вона має бути захищеною, барвистою, сповненою розуміння і підтримки. Цьому сприяє спільна робота педагогів і психолога. Від їх спільної праці залежить розквіт чи занепад результатів виховання. Тому дійсно, тільки узгоджена робота може дати плідний результат.

    ОтветитьУдалить
  4. Психологічна готовність дитини до навчання в школі - предмет постійноої уваи психологів. Від успішного розв язання цієї проблеми залежить адаптація дитини до шкільного життя, оволодіння нею навчальною діяльністю і, як наслідок,формування всебічно розвиненої особистості.

    ОтветитьУдалить