РОЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ В РОБОТІ ТВОРЧОЇ ГРУПИ З
ПИТАННЯ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЬНИМ ЗАКЛАДОМ І ПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ В СІЛЬСЬКІЙ
МІСЦЕВОСТІ
Васяніна
Вікторія Володимирівна (практичний психолог Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ
ступенів).
У статті розглядається
робота практичного психолога з питань поступового переходу від дошкільної освіти для дітей 5-річного
віку до вирішення головних
психолого-педагогічних завдань, одним із яких є забезпечення неперервності здобуття
освіти у початковій школі в рамках творчої групи.
Видатний
психолог Д.Б. Ельконін підкреслював невід’ємний зв'язок старшого дошкільного і
молодшого шкільного віку, з’єднував їх в «єдину епоху людського розвитку, яка
називається дитинством».[3]
Сучасне бачення вирішення проблеми наступності полягає у
створенні умов для реалізації в освітньому процесі дошкільних і
загальноосвітніх навчальних закладів єдиної, динамічної, перспективної системи
особистісного творчого зростання дитини.
Наступність між дошкільним вихованням і шкільним навчанням
дітей завжди була однією із найважливіших педагогічних проблем. Чому проблема
наступності знову і знову обговорюється на різних рівнях — серед науковців,
працівників освіти, широкої аудиторії суспільства? Чому не зникають претензії з
боку школи на адресу дошкільних закладів, а з боку працівників дитячих садків —
до вчителя початкової школи? Це обумовлено не тільки важливістю даної проблеми
і необхідністю її корегувати відповідно до соціальної ситуації. Головна причина
такого становища в тому, що вона розв'язувалася «співпрацюючими» паралельно.
Дошкільна ланка і початкова ланка школи були двома розмежованими сторонами, і
кожна сторона розв'язувала свої проблеми самостійно.
Якщо аналізувати стан розв'язання цієї проблеми, то
потрібно підкреслити, що найменше взаємодія між дошкільними працівниками і
вчителями молодшої школи спостерігається у цілях навчання. Сьогодні технології
навчання досягнули такого рівня, що будь-які знання можна було б дати дитині,
незалежно від її віку. Тому на сьогоднішній день практичних психологів хвилюють не стільки проблеми цілей і змісту
навчання,як успішність гармонійного
психологічного розвитку дитини. Сприяння емоційної сфери особистості дитини,
забезпеченню емоційної комфортності, пріоритету позитивних емоцій, побудові
процесу навчання на оптимістичній гіпотезі. Забезпечення безпосереднього й
контактного спілкування.[2]
Саме на такій основі
в нашій школі створена творча
група по співпраці між дошкільним навчальним закладом «Вербиченька» та
Червонокостянтинівською ЗШ І-ІІІ ступенів. До складу якої входять деякі вчителі
початкових класів та практичний психолог Васяніна.В.В.
Забезпечення такої
системи передбачає: [1]
1. Налагодження психологічної взаємодії між дошкільним та
загальноосвітнім навчальним закладом на основі угоди про співпрацю, у якій
визначається мета співпраці, права і обов'язки дошкільного і загальноосвітнього
навчального закладу.
2. Обговорення, складання і затвердження щорічного плану
спільної роботи між дошкільних та загальноосвітнім навчальним закладом.
Мета програми:
Забезпечення цільової і змістовної єдності у
навчально-виховній діяльності дошкільного підрозділу і початкової ланки під
психолого-педагогічним супроводом
Завдання програми:
• вихователям дошкільних навчальних закладів
створювати умови для активної співтворчості з дітьми, спрямованої на всебічний
розвиток дитини;
• практичному психологу проводити
психолого-педагогічну діагностику розвитку дошкільнят;
• учителям
початкових класів та психологу школи забезпечувати умови безболісної
адаптації дітей.
Очікувані результати:
• забезпечення наступності дошкільної й початкової
освіти за допомогою психологічного
супроводу;
• готовність дитини до навчання у школі та її
соціальна адаптація.
Складові наступності між дошкільною початковою школою
• методична робота;
• спільна робота вихователів та практичного
психолога школи;
• робота психолога з батьками майбутніх першокласників;
• робота вчителя з майбутніми першокласниками;
• адаптація до початкової школи;
• психолого-педагогічні рекомендації щодо
розв'язання проблеми шкільної дезадаптації.
Робота психолога
включає:
- здійснення єдиного медико-психолого-педагогічного
контролю за динамікою розвитку дітей;
- дослідження рівня готовності дітей старшого дошкільного
віку до навчання в школі, аналіз їхнього процесу адаптації вже у ролі учнів 1
класу;
- застосування корекційно-розвивальних методів у роботі з
дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку при наявності певних
проблем.
Так, як я працюю практичним психологом у
Червонокостянтинівській ЗШ І-ІІІ
ступенів, я маю бажання співпрацювати з
ДНЗ «Вербиченька» на добровільній основі у рамках співпраці творчої групи.
Я дуже люблю дітей, свою роботу і все що пов’язано з
напрацюваннями за роки моєї роботи в
області психології.
Освіта у дошкільному навчальному закладі так як і в школі
будується на глибоких знаннях та кваліфікованих спеціалістах.
Робота психологічного супроводу включає:
·
психолого-педагогічне
вивчення індивідуальних особливостей особистості дітей;
·
вивчає
психологічний клімат у дитячих
колективах закладу;
·
виявляє на ранньому етапі пізнавальні інтереси
та здібності дітей.
У своїй
роботі використовую психодіагностичні методи такі як: тестування,
спостереження,
бесіда, семінари-тренінги для батьків та корекційні заняття для дітей.
Особливо
приємним для мене є те, що батьки з кожним роком частіше стали звертатись за
порадами та цікавитись успіхами та емоційним станом своєї дитини. Явка батьків
на тренінги та батьківські збори збільшується, цінується праця психолога серед
людей і це дає наснагу працювати, віддавати душу дитині і вчасно забезпечувати
психологічний супровід та емоційний стан «маленької особистості», зацікавлювати
її різними видами роботи та цікавими вправами, які спрямовані на розвиток
мислення та вміння співпрацювати у колективі, відчувати себе особистістю,
вміння ділитися та співчувати своїм одноліткам. Всі ці навички формуються в
колективі саме за допомогою правильно сформованих занять практичним психологом,
без якого дітям і вихователям провести цікаво і захоплююче заняття складно.
Успішність
забезпечення взаємодії визначається цілою низкою чинників, що створюються
педагогічно грамотно організованим розвивальним, навчально-виховним
середовищем, яке відповідає психологічним і фізіологічним особливостям та
фізичним можливостям дітей. Робота з організації наступності має проводитись
педагогічними колективами спільно і системно. Тільки зацікавленість обох сторін
і батьківської громадськості вирішить проблеми наступності дошкільної і
початкової освіти, зробить перехід з дошкільного навчального закладу до
початкової школи безболісним і успішним для дитини.
Отже,
головна умова забезпечення наступності в освіті – це тісна взаємодія
педагогічних і батьківських колективів. Основою такого зв’язку є довіра,
взаємоповага, любов до дитини, увага до її індивідуальних особливостей, турбота
про її гармонійний розвиток. Саме довіру, сприятливий емоційний стан дитини та
низку особистісних негараздів можна
подолати за допомогою психологічної підтримки в закладі освіти.
Бібліографія
2.
cherniakhiv-osvita.edukit.zt.ua
3.
Эльконин Д.Б.
Психология игры.— М„ 1978.
Дитина - це квітка, яку потрібно доглядати. Саме від усіх нас залежить, чи буде квітка гарною та духмяною. В центрі нашої спільної роботи - особистість дитини. Головний принцип - не нашкодь. Саме психолог допомагає вчителю і вихователю зміцнити прагнення та направити їх в потрібне русло. Успіхів всім на цій ниві і терпіння.
ОтветитьУдалитьДля такої співпраці із дитячим садком обов'язковим є зво¬ротний зв'язок. Із його допомогою надходить інформація про особливості адаптації першокласників, про можливі фактори дезадаптації тощо. Дошкільна установа, натомість, коректує свою систему роботи задля оптимізації підготовки дітей до ус¬пішної адаптації. Першокласники розраховують на допомогу дорослих під час вирішення адаптаційних проблем і по цьому, зауважимо, такими дорослими можуть бути не лише педагоги, а й батьки. Дорослі повинні надавати допомогу дітям в єдиній взаємодії. Лише за такого підходу допомога може бути продук¬тивною й дасть очікувані результати.
ОтветитьУдалитьТериторія дитинства - цікава і особлива. Вона має бути захищеною, барвистою, сповненою розуміння і підтримки. Цьому сприяє спільна робота педагогів і психолога. Від їх спільної праці залежить розквіт чи занепад результатів виховання. Тому дійсно, тільки узгоджена робота може дати плідний результат.
ОтветитьУдалитьПсихологічна готовність дитини до навчання в школі - предмет постійноої уваи психологів. Від успішного розв язання цієї проблеми залежить адаптація дитини до шкільного життя, оволодіння нею навчальною діяльністю і, як наслідок,формування всебічно розвиненої особистості.
ОтветитьУдалить