СИСТЕМА РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА ПО
ЗАБЕЗПЕЧЕННЮ НАСТУПНОСТІ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ
Лисиціна Г.В., практичний психолог Луганської ЗШ І – ІІІ ступенів та Луганського ДНЗ «Сонечко».
У статті розглядається система роботи
психологічної служби у сфері різнобічного розвитку старшого дошкільника і
молодшого школяра в умовах реалізації наступності дошкільної та початкової
загальної освіти.
«Шкільне навчання ніколи
не починається з порожнього місця,
а
завжди спирається на певну стадію
розвитку, досягнутого дитиною
».
Л. С. Виготський
Проблема пошуку ефективного здійснення
наступності дошкільної та початкової освіти була і є в центрі уваги сучасної
психолого – педагогічної науки і практики.
В «Державному стандарті початкової загальної освіти» наголошується на
тому, що початкова школа має продовжити лінію дошкільного розвитку, закріпити й
розвинути в умовах шкільного виховання надбання дощкільного дитинства. Принцип
наступності, який, будучи одним із найголовніших психолого – дидактичних
принципів, передбачає тісні взаємозв'язки дошкільної ланки освіти і початкової
школи. Ці взаємозв'язки стосуються психофізичного розвитку дитини, формування
її як особистості і вимагають узгодженості, послідовності змісту, форм і
методів навчання і виховання. Саме у взаємозалежності і взаємній орієнтації
двох послідовних освітніх ланок полягає неперервність, наступність навчання і
розвитку. Наступність утворює простір для реалізації
в педагогічному процесі дитячого садка і школи єдиної, динамічної та
перспективної системи виховання і навчання, що сприяє зближенню умов виховання
і навчання старших дошкільників і молодших школярів. Завдяки цьому перехід до
нових умов шкільного навчання здійснюється з найменшими для дітей психологічними
труднощами. [1.
с. 205]
Оскільки я працюю практичним психологом і у Луганському ДНЗ «Сонечко», і
у Луганській ЗШ І-ІІІ ступенів, мені було набагато простіше створити єдину
систему роботи психологічної служби у сфері різнобічного розвитку
старшого дошкільника і молодшого школяра в умовах реалізації наступності
дошкільної та початкової загальної освіти та працювати над завданнями, які
охоплює ця система. На сучасному етапі завданнями співпраці ДНЗ і
школи є:
-
створення
психолого-педагогічних умов, що забезпечують сприятливий перебіг процесу
адаптації першокласників до шкільного навчання (природність переходу з дитячого
садка в школу);
-
поліпшення
підготовки до навчання в школі 5-6 річних дітей;
-
поглиблення інтересу дошкільників до життя в школі;
-
надання
допомоги сім'ї в новій ситуації, що виникає при підготовці до навчання в школі
і при вступі дитини до школи.
Також робота психологічної служби ДНЗ
«Сонечко» та школи включає здійснення єдиного медико-психолого-педагогічного
контролю за динамікою розвитку дітей, дослідження рівня готовності дітей
старшого дошкільного віку до навчання в школі, аналіз їх процесу адаптації вже
у ролі учнів 1-го класу та застосування корекційно-розвивальних методів у
роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку при наявності
певних проблем. Для реалізації завдань в
співпраці з адміністрацією дитячого садочку та школи було складено план, який
передбачає роботу інформаційно-просвітницького напрямку, роботу з вихователями,
вчителями, батьками та дітьми.
Освітній
процес як у дошкільному
навчальному закладі, так і в початковій школі має будуватися на глибоких знаннях вихователів і вчителів про вікові
психофізіологічні особливості дітей, про особливості переходу дітей із ДНЗ у
початкову школу. [3.с.159]
Тому в дитячому садочку та в школі проводяться
бесіди та лекції з даного питання. Стали
традиційними спільні педагогічні ради, семінари, круглі столи на тему:
«Психологічна готовність та адаптація дитини до школи», «Наступність
дошкільного закладу та початкової школи», «Пошук шляхів подолання проблем при
переході дітей із ДНЗ у початкову школу». З вчителями початкових класів проводилося анкетування, відвідувалися
уроки у 1 класі, також постійно ведеться
діагностичне спостереження на заняттях у дитячому садочку. На початку навчального року , спираючись на спостереження за дітьми та діагностику готовності
до школи у дитячому садочку, знайомлю вчителів та батьків з методичними рекомендаціями з
питань успішної адаптації дітей.
У листопаді проводиться спільний психолого
– педагогічний консиліум «Адаптація першокласників». Висновки показали, що адаптація школярів
повністю залежить від їх психологічної готовності до школи. Однією з традиційних форм взаємодії з батьками у ДНЗ і у школі є
батьківські збори та педагогічний всеобуч батьків, під час яких обговорюються різні питання, які стосуються
підготовки дітей до школи та різнобічного розвитку дитини. Батькам дуже
сподобалися спільні батьківські збори з вихователями ДНЗ, психологом та вчителями школи на тему: «Готуємося до школи
разом», «Психологічна
готовність та адаптація дитини до школи», «Узгодження критеріїв готовності дітей до першого класу». Батькам постійно надається індивідуальна
психологічна консультація з питань розвитку дитини, виховання та підготовки до
шкільного життя, а також проводиться анкетування та тестування для вивчення батьківських уявлень
щодо готовності дітей до навчання. Радує те, що батьки стали
набагато частіше звертатися до психолога з різних питань та прислухатися до
порад та рекомендацій.
Успішна підготовка дитини до навчання у
школі неможлива, якщо у неї не сформована шкільна зрілість. Для того щоб вчасно відкоригувати освітній
процес аби забезпечити безпроблемну адаптацію дітей до умов школи та їх успішність
у першому класі, у ДНЗ систематично вивчається рівень шкільної зрілості старших дошкільнят і відстежується успішність навчання у першому класі
випускників дошкільних закладів. Вивчення психолого-педагогічної готовності
дітей до навчання проводиться за допомогою відповідних комплексних
діагностичних методик. За результатами обстеження оформлюється банк даних
майбутніх першокласників та формується корекційно-розвивальна група дітей,
які мають низький рівень готовності до навчання в школі.
Особливо важливою для майбутніх учнів є
фігура першого вчителя, якого вони сприймають як надзвичайну людину. Тому у нашому
садочку ми практикуємо попереднє
знайомство вчителя із своїми майбутніми учнями, а також ознайомлення вчителя з
роботою випускної групи, вивчення особливостей дітей, участь у їхніх
справах. Майбутні вчителі випускників ДНЗ неодноразово були присутні на різноманітних
заходах, святах, виступали перед
батьками та дітьми. Також традиційними стали проведення
днів відкритих дверей в школі та дошкільному закладі, відвідування свят у школі (День знань, Свято квітів, Свято букваря, останнього
дзвоника), система відвідування
вчителями старших груп, спостереження за діяльністю дітей на заняттях та поза
ними, організація спільних концертів,
ремонт і виготовлення іграшок дітьми тощо.
Це сприяє кращій адаптації дітей до школи.
Як говорив В.О. Сухомлинський –
«Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дітей. Нехай, ставши учнем,
дитина продовжує робити те, що робила вчора. Нехай нове з’являється у її житті поступово і не приголомшує
лавиною вражень». Тому наші спільні зусилля повинні бути направлені на
досягнення цієї мети. [4.т.5
с.123]
Бібліографія
1.
Блонский
П. П. Развитие мышления школьника./ П.П.
Блонський //М.: Педагогика,
1935.-
205с.
2.
Выготский Л. С. Избранные психологические
исследования./Л.С. Выготский// М., 1956. С.28-42
3. Костюк
Г.С. Мислення в діяльності молодших школярів / За ред.. Г. С. Костюка, Г. О.
Балла. - К. : Рад. школа, 1981. - 159 с
Сухомлинський
В.О. Вибрані твори.– В 5-ти т. / В.О. Сухомлинський. К: Рад. школа, 1977. – Т. 5.
– С.123.
Дуже важливо всім службам допомогти дитині успішно адаптуватися до нової соціальної ролі - школяр. Старт має велике значення в житті людини. Наскільки він буде вдалим залежить від наших зусиль: батьків, вчителів, вихователів, психолога, соціальних служб. Зробимо разом життя наших дітей цікавим та приємним.
ОтветитьУдалитьДуже добре коли існує наступність в роботі психологічної служби дошкільного закладу і школи. Специфіка роботи психолога в дитячому садку визначається деякими аспектами, пов’язаними з особливостями дітей дошкільного віку. Особливий акцент психолог дошкільної установи повинен робити на роботу з педагогами і батьками, оскільки саме сім’я робить вирішальний вплив на розвиток, формування особливостей поведінки дошкільників. Збір об’єктивної інформації, надання дитині і його близьким кваліфікованої допомоги передбачає не лише діагностичне обстеження за допомогою рекомендованих методик, але також спостереження за природною поведінкою дитини в повсякденному житті, необхідність контакту з батьками, педагогами, медичними працівниками.
ОтветитьУдалитьЯ повістю погоджуюся з Галиною Вікторівною, що лише спільними зусиллями ми досягнемо основної мети у питанні наступності - безболісного переходу дошкільнять до 1 класу. Вже 2 роки у нашій школі працює школа майбутнього першокласника, на заняття якої ми запрошуємо і психолога. Практика показує, що ті діти, які приходили на заняття, легко адабтуються вже з перших днів навчання у школі.
ОтветитьУдалитьТакі заняття сприять виробленню у першокласників стійкого розуміння, що школа - це середовище, в якому навчаються. Нова роль у суспільстві - школяр - цікава та корисна. Встановлення ланцюжків взаємодії: учитель - учень - батьки - соціальні служби тільки допомагають бути успішним кожному.
ОтветитьУдалитьНаступність утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дитячого садка і школи єдиної, динамічної та перспективної системи виховання й навчання, що сприяє зближенню умов виховання та навчання старших дошкільників та молодших школярів.
ОтветитьУдалить