среда, 23 ноября 2016 г.

СИСТЕМА РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА ПО ЗАБЕЗПЕЧЕННЮ НАСТУПНОСТІ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

СИСТЕМА РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА ПО ЗАБЕЗПЕЧЕННЮ НАСТУПНОСТІ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Лисиціна Г.В.,  практичний психолог Луганської ЗШ І – ІІІ ступенів та  Луганського  ДНЗ «Сонечко».

     У статті розглядається система роботи психологічної служби у сфері різнобічного розвитку старшого дошкільника і молодшого школяра в умовах реалізації наступності дошкільної та початкової загальної освіти.                   

                                                                       «Шкільне навчання ніколи
                                                                        не починається з порожнього місця,
а завжди спирається на певну стадію
                                                                   розвитку, досягнутого дитиною ».
Л. С. Виготський
      Проблема пошуку ефективного здійснення наступності дошкільної та початкової освіти була і є в центрі уваги сучасної психолого – педагогічної науки і практики.  В «Державному стандарті початкової загальної освіти» наголошується на тому, що початкова школа має продовжити лінію дошкільного розвитку, закріпити й розвинути в умовах шкільного виховання надбання дощкільного дитинства. Принцип наступності, який, будучи одним із найголовніших психолого – дидактичних принципів, передбачає тісні взаємозв'язки дошкільної ланки освіти і початкової школи. Ці взаємозв'язки стосуються психофізичного розвитку дитини, формування її як особистості і вимагають узгодженості, послідовності змісту, форм і методів навчання і виховання. Саме у взаємозалежності і взаємній орієнтації двох послідовних освітніх ланок полягає неперервність, наступність навчання і розвитку. Наступність утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дитячого садка і школи єдиної, динамічної та перспективної системи виховання і навчання, що сприяє зближенню умов виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів. Завдяки цьому перехід до нових умов шкільного навчання здійснюється з найменшими для дітей психологічними труднощами. [1. с. 205]
         Оскільки я працюю практичним психологом і у Луганському ДНЗ «Сонечко», і у Луганській ЗШ І-ІІІ ступенів, мені було набагато простіше створити єдину  систему роботи психологічної служби у сфері різнобічного розвитку старшого дошкільника і молодшого школяра в умовах реалізації наступності дошкільної та початкової загальної освіти та працювати над завданнями, які охоплює ця система. На сучасному етапі завданнями співпраці ДНЗ і школи є:
-         створення психолого-педагогічних умов, що забезпечують сприятливий перебіг процесу адаптації першокласників до шкільного навчання (природність переходу з дитячого садка в школу);
-         поліпшення підготовки до навчання в школі 5-6 річних дітей;
-         поглиблення інтересу дошкільників до життя в школі;
-         надання допомоги сім'ї в новій ситуації, що виникає при підготовці до навчання в школі і при вступі дитини до школи.
Також робота психологічної служби ДНЗ «Сонечко» та школи включає здійснення єдиного медико-психолого-педагогічного контролю за динамікою розвитку дітей, дослідження рівня готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі, аналіз їх процесу адаптації вже у ролі учнів 1-го класу та застосування корекційно-розвивальних методів у роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку при наявності певних проблем. Для реалізації завдань  в співпраці з адміністрацією дитячого садочку та школи було складено план, який передбачає роботу інформаційно-просвітницького напрямку, роботу з вихователями, вчителями, батьками та дітьми.
    Освітній процес як у дошкільному навчальному закладі, так і в початковій школі має будуватися на глибоких знаннях вихователів і вчителів про вікові психофізіологічні особливості дітей, про особливості переходу дітей із ДНЗ у початкову школу.  [3.с.159]  Тому в дитячому садочку та в школі проводяться бесіди та лекції  з даного питання. Стали традиційними спільні педагогічні ради, семінари, круглі столи на тему: «Психологічна готовність та адаптація дитини до школи», «Наступність дошкільного закладу та початкової школи», «Пошук шляхів подолання проблем при переході дітей із ДНЗ у початкову школу». З вчителями  початкових класів проводилося анкетування, відвідувалися уроки у 1 класі,  також постійно ведеться діагностичне спостереження на заняттях у дитячому садочку.  На початку навчального року , спираючись на  спостереження за дітьми та діагностику готовності до школи   у дитячому садочку, знайомлю вчителів та батьків з методичними рекомендаціями з питань успішної адаптації дітей.  
 У листопаді  проводиться  спільний  психолого –  педагогічний  консиліум «Адаптація першокласників».  Висновки показали, що адаптація школярів повністю залежить від їх психологічної готовності до школи.    Однією з традиційних форм взаємодії з батьками у ДНЗ і у школі є батьківські збори та педагогічний всеобуч батьків, під час яких обговорюються  різні питання, які стосуються підготовки дітей до школи та різнобічного розвитку дитини. Батькам дуже сподобалися спільні батьківські збори з вихователями  ДНЗ, психологом  та вчителями школи на тему: «Готуємося до школи разом», «Психологічна готовність та адаптація дитини до школи», «Узгодження критеріїв готовності дітей до першого класу».  Батькам постійно надається індивідуальна психологічна консультація з питань розвитку дитини, виховання та підготовки до шкільного життя, а також проводиться анкетування та тестування для вивчення батьківських уявлень щодо готовності дітей до навчання.  Радує те, що батьки стали набагато частіше звертатися до психолога з різних питань та прислухатися до порад та рекомендацій. 
   Успішна підготовка дитини до навчання у школі неможлива, якщо у неї не сформована шкільна зрілість. Для того щоб вчасно відкоригувати освітній процес аби забезпечити безпроблемну адаптацію дітей до умов школи та їх успішність у першому класі, у ДНЗ систематично вивчається  рівень шкільної зрілості старших дошкільнят  і відстежується  успішність навчання у першому класі випускників дошкільних закладів. Вивчення психолого-педагогічної готовності дітей до навчання проводиться за допомогою відповідних комплексних діагностичних методик. За результатами обстеження оформлюється банк даних майбутніх першокласників та  формується корекційно-розвивальна група дітей, які мають низький рівень готовності до навчання в школі.
  Особливо важливою для майбутніх учнів є фігура першого вчителя, якого вони сприймають як надзвичайну людину. Тому у нашому садочку ми практикуємо попереднє знайомство вчителя із своїми майбутніми учнями, а також ознайомлення вчителя з роботою випускної групи, вивчення особливостей дітей, участь у їхніх справах.  Майбутні вчителі  випускників ДНЗ  неодноразово були присутні на різноманітних заходах, святах, виступали  перед батьками та дітьми. Також традиційними стали про­ведення днів відкритих дверей в школі та дошкільному закладі,  відвідування свят у школі (День знань,  Свято квітів, Свято букваря, останнього дзвоника),  система відвідування вчителями старших груп, спосте­реження за діяльністю дітей на заняттях та поза ними,  організація спільних концертів, ремонт і виго­товлення іграшок дітьми тощо.  Це сприяє кращій адаптації дітей до школи.
      Як говорив В.О. Сухомлинський – «Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дітей. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити те, що робила вчора. Нехай нове зявляється у її житті поступово і не приголомшує лавиною вражень». Тому наші спільні зусилля повинні бути направлені на досягнення цієї мети. [4.т.5 с.123]


Бібліографія
1.      Блонский П. П.  Развитие мышления школьника./ П.П. Блонський //М.:  Педагогика, 1935.- 205с.
2.      Выготский Л. С. Избранные психологические исследования./Л.С. Выготский// М., 1956. С.28-42 
3.      Костюк Г.С. Мислення в діяльності молодших школярів / За ред.. Г. С. Костюка, Г. О. Балла. - К. : Рад. школа, 1981. - 159 с   
Сухомлинський В.О. Вибрані твори.– В 5-ти т. / В.О. Сухомлинський.  К: Рад. школа, 1977. – Т. 5. – С.123.                                        

5 комментариев:

  1. Дуже важливо всім службам допомогти дитині успішно адаптуватися до нової соціальної ролі - школяр. Старт має велике значення в житті людини. Наскільки він буде вдалим залежить від наших зусиль: батьків, вчителів, вихователів, психолога, соціальних служб. Зробимо разом життя наших дітей цікавим та приємним.

    ОтветитьУдалить
  2. Дуже добре коли існує наступність в роботі психологічної служби дошкільного закладу і школи. Специфіка роботи психолога в дитячому садку визначається деякими аспектами, пов’язаними з особливостями дітей дошкільного віку. Особливий акцент психолог дошкільної установи повинен робити на роботу з педагогами і батьками, оскільки саме сім’я робить вирішальний вплив на розвиток, формування особливостей поведінки дошкільників. Збір об’єктивної інформації, надання дитині і його близьким кваліфікованої допомоги передбачає не лише діагностичне обстеження за допомогою рекомендованих методик, але також спостереження за природною поведінкою дитини в повсякденному житті, необхідність контакту з батьками, педагогами, медичними працівниками.

    ОтветитьУдалить
  3. Я повістю погоджуюся з Галиною Вікторівною, що лише спільними зусиллями ми досягнемо основної мети у питанні наступності - безболісного переходу дошкільнять до 1 класу. Вже 2 роки у нашій школі працює школа майбутнього першокласника, на заняття якої ми запрошуємо і психолога. Практика показує, що ті діти, які приходили на заняття, легко адабтуються вже з перших днів навчання у школі.

    ОтветитьУдалить
  4. Такі заняття сприять виробленню у першокласників стійкого розуміння, що школа - це середовище, в якому навчаються. Нова роль у суспільстві - школяр - цікава та корисна. Встановлення ланцюжків взаємодії: учитель - учень - батьки - соціальні служби тільки допомагають бути успішним кожному.

    ОтветитьУдалить
  5. Наступність утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дитячого садка і школи єдиної, динамічної та перспективної системи виховання й навчання, що сприяє зближенню умов виховання та навчання старших дошкільників та молодших школярів.

    ОтветитьУдалить