понедельник, 28 ноября 2016 г.

БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ Виступ на тему: Ми йдемо у школу

БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ 
Виступ на тему: Ми йдемо у школу

Горністова І.А., практичний психолог Петрівської ЗШ I ст., філії НВО

«Ми йдемо у школу!» Із яким відчуттям промовляєте ви ці слова? Із ностальгічним сумом (як швидко летять роки!), з гордістю (який великий уже), з надією (стане старшим, серйознішим, відповідальнішим), з побоюванням (шести річки такі маленькі), із запитаннями (Чи готові ми до школи? Що я можу зробити, щоб полегшити цей нелегкий і відповідальний крок?)
Коли поняття «шкільна зрілість» з’явилося вперше, то ґрунтувалося воно насамперед на фізичних параметрах: вік, вага, зріст, зміна зубів. Відтоді минули десятиліття, і нове покоління – розвинуте, розумне, але дисгармонійне і в більшості зі слабким здоров’ям вимагає іншого підходу.
Здоров’я
  Батьки цілком у змозі виявити і вилікувати до 1 вересня все, що може викликати у дитини погане самопочуття і відповідний пригнічений настрій. За потреби проведіть корекцію зору й постави, нормалізуйте травлення. Тільки не  розтягуйте неприємні процедури на все літо – вашій дитині потрібен час і для відпочинку, і для нових прекрасних емоцій та вражень.
  А ваші нелегкі зусилля хоч і не гарантують відсутність дитячих хвороб на весь рік, зате створять майбутньому першокласнику резерв сил, бадьорості і позитивного настрою.

Інтелект
  Уміння читати і писати не є обов’язковим для школи. А ось готовність до оволодіння цими навичками – потрібна. Для цього у дитячому садочку вивчаючи звуки і літери, склади, цифри, лічбу у межах десяти, основні кольори та геометричні форми, готують руку дитини до письма. Якщо ж малюк не відвідує дитячий садок, то батьки повинні самостійно навчити його всьому, використовуючи малювання, вирізання, ліплення, пальчикові та розвивальні ігри, звичайну і геометричну мозаїки, кубики, конструктори, настільні ігри, а також розповідаючи про оточення, читаючи книги. Поговоріть із дитиною про сім’ю, природу, пори року, цікаві професії, магазини та аптеки, транспорт і житло, одяг та їжу. Словом, про все цікаве.
 Під час бесід із дитиною зверніть увагу і на те, як вона говорить. Допоможіть їй правильно і послідовно викладати свої думки. Але не забувайте, що логічне мислення ще не властиве шести річкам, у них переважає мислення конкретне, наочне, образне, а також міфологічно-казкове світосприйняття. Не поспішайте, не розчаровуйте дитя і не насміхайтеся над ним.
Воля
  «Хочу» і «потрібно». Здатність розрізняти ці поняття формують до 6-7 років. Цей психологічний процес називається мимовільністю або саморегуляцією і проявляється у подоланні страху чи небажання, у терпінні (болю або неприємностей), у виконанні прохань дорослого (навіть наперекір власному бажанню), у підвищенню контролю над своїми рухами – більш точними стають дитячі малюнки, більш гармонійними – танці. Дитина вчиться ставити перед собою мету, приймати рішення, намічати план дій, реалізовувати його й оцінювати результат. Якщо малюк не доводить справу до кінця – доробіть не за нього, а разом із ним, разом і оцінюйте результат. Поступово зменшить коло обов’язків по господарству, які дитина буде виконувати самостійно.
 До виховання волі також належить розвиток уваги і пам’яті, який, звичайно ж, найкраще відбувається у грі, коли потрібно зрозуміти правила, запам’ятати дотримуватися їх.
Емоції
 У 6-7-річному віці розпочинає формуватися найтонша структура емоційної сфери, яку узагальнено називають моральністю. Дитина тільки починає орієнтуватися у своїх вчинках і поведінці, зважаючи на думку інших людей, вчиться внутрішньому самоконтролю і самооцінці (на заміну зовнішнього контролю з боку дорослих, який домінував до цього).
 Однак вимагати від дитини зрілого альтруїзму й відповідальності ще ранувато, а ось підтримати варто, тому розвивайте довірливе і безкорисне, емоційно-позитивне спілкування з дитиною. Пограйтеся з нею у зміну ролей, доручивши бути мамою, татом, вчителем, контролером або суддею. Зверніть увагу дитини на моральні колізії казок і прислів’їв, обговоріть та поясніть їй образи та алегорію.

Соціум
Дуже важливо, чи вміє дитина увійти у нове суспільство, зав’язати нові контакти, діяти спільно з іншими, поступатися, підкорятися при потребі, сказати дорослому (вчителю, вихователю) про свої потреби і проблеми. Саме для придбання цього цінного досвіду і варто відвідувати дитячий садочок хоча б рік до школи. Не зовсім повноцінною, але все-таки заміною можуть стати гуртки, секції, інші групові заняття. Але, крім спілкування з однолітками, важливі і стосунки у сім’ї, зі знайомими і незнайомими, а також значення, якого надають батьки спілкуванню та дружбі, з яким настроєм говорять про роботу чи навчання.
Особистість
Під особистісною сферою розуміють неповторно-унікальну індивідуальність малюка – його характер, темп розвитку, манеру пізнання світу і взаємодію з людьми. Особистісна готовність до школи спирається насамперед на вольову. Але все ж бажання (або небажання) дитини іти в школу більш важливе.
 Педагоги-психологи називають це мотиваційною готовністю.
  «Хочу багато знати», «Навчусь сама книги читати», «Буду дорослим», «Стану розумним, як мій тато» − мотиви соціальні, властиві дошкільному віку. «Хочу форму гарну, новий пенал і портфель», «Там не потрібно спати вдень», «Піду зі своїм другом в один клас» − мотиви незрілі, поверхневі, але все-таки позитивні. Гірше, якщо дитина не хоче іти в школу. Тоді навіть за наявності необхідних умінь і навичок, високого рівня розвитку інтелекту, уваги і пам’яті дитині буде складно у школі.
 Як правило, причина виникнення цієї проблеми полягає у батьківському ставленні до школи, до навчання, особливо якщо не все гаразд із цим у старших дітей. Тому будьте уважнішими і залиште неприємні спогади для себе. Погортайте фотоальбоми і згадайте, що були і свята, і культпоходи, і виходи на природу, і грамоти за участь в олімпіадах чи конкурсах. Покажіть, розкажіть, почитайте разом, пограйтеся в школу, і нехай «учитель» у вашому виконанні буде, як у житті, – то занадто зайнятим, то суворим, то веселим.
            
Подивіться, яким «учителем» буде ваша дитина. У грі можна багато виправити, у тому числі й упереджене ставлення дитини до школи. Не припустимо залякувати дітей школою: «Ось підеш у школу, там тобі покажуть!» − особливо і без того невпевнених, несміливих і замкнених.
 Однак буває, що при всіх зусиллях батьків і, здавалося б, сприятливих умовах, бажання іти в школу і взагалі дорослішати у вашого малюка немає, навпаки, відновлюються дитячі звички, потреби і бажання.
          − Мамусю, я не хочу іти в школу. І заміж не хочу. І взагалі, не хочу рости. Адже, якщо я буду рости, то ти будеш старіти, а потім помреш (плаче). Я попрошу Діда Мороза, щоб він знову зробив мене маленькою, і ти будеш возити мене в колясці.
         Дівчинці 6 років – товариська розумна і зібрана дитина. Вона з інтересом і бажанням відвідує підготовчі заняття у школі, а також музичну школу і танцювальний ансамбль. Цілком самостійна у спілкуванні і щоденних справах. Останнім часом смокче пальчик і плаче у сні.
 Усе це елементи закономірної вікової кризи, яку психологи вважають характерною для семирічного віку, але сучасному поколінню дітей вона притаманна у 6 років. Одним із компонентів цієї кризи є перше усвідомлення кінця життя і неминучості смерті: чим розвинутіша дитина інтелектуально й емоційно, тим тяжче вона це переживає. Тому зверніться до психолога, щоб з’ясувати, що саме хвилює дитя і як «відірвати» його від переживань, пов’язаних із початком шкільного життя.
 Є й інші проблеми, які вимагають втручання психолога. Наприклад, чудова пам’ять, особливо у поєднанні з уривчастими енциклопедичними знаннями, які часто не дозволяють батькам правильно оцінити інтелектуальний розвиток дитини та готовність до школи.



4 комментария:

  1. Такі батьківські збори допомагають батькам не переносити свої особисті страхи та неприємності переносити на дітей. Потрібно кожній дитині самій переживати всі шкільні емоції, а батькам - позитивно відноситися до школи, до нових соціальних ролей своїх чад.
    Взагалі , першокласник в сімї дає можливість і батькам відчути себе першокласниками (неважливо скільки у тебе дітей). Головне, щоб ці відчуття були адекватними.

    ОтветитьУдалить
  2. Для батьків першокласників дуже корисно проводити батьківські збори, де психолог ознайомить слухачів із необхідністю проведення дослідження. його результатами ( в загальному вигляді) та дасть відповіді на запитання.На виступах перед батьками та вчителями слід уникати розголошення інформації, яка висвітлює результати діагностики.

    ОтветитьУдалить
  3. Батьки першокласника відчувають неймовірну гордість, коли їх дитина йде в школу: все-таки це початок нового етапу в житті. Але, відправляючи дитину в перший клас, потрібно передбачити дуже багато дрібниць, починаючи з вибору канцтоварів і закінчуючи різними аспектами адаптації дитини до школи.Головне, щоб ваша дитина згадувала шкільні роки з теплотою і радістю. А для цього потрібно прикласти багато зусиль батькам, вчителям, самій дитині.

    ОтветитьУдалить