пятница, 25 ноября 2016 г.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ ІЗ ВАДАМИ В РОЗВИТКУ

ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ ІЗ ВАДАМИ В РОЗВИТКУ

Гребеневич Т.О.,  практичний психолог Балахівської  ЗШ  І-ІІІ ст

                       Сучасна система освіти України є одним з найбільш актуальних вважає розв‘язання завдання щодо забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на рівний доступ до якісної освіти, незалежно від стану здоров‘я, місця їх проживання; створення належних умов функціонування і розвитку інклюзивної освіти забезпечення достатнього обсягу фінансування інклюзивного навчання; зміни в освіті, удосконалення навчального процесу, шляхом урахування сучасних досягнень забезпечення  доступності загальноосвітніх навчальних закладів різних типів, незалежно від форм власності та підпорядкування, відповідно до потреб дітей; підготовка достатньої кількості кваліфікованих педагогічних кадрів, які добре володіють методиками інклюзивного навчання, створення системи підвищення їх професійної майстерності.
Питання психофізіологічних особливостей дітей,  розвитку закономірності їх навчання і виховання, особливості спеціальної освіти дітей зі спеціальними потребами та особливості їх розвитку, шляхи соціальної адаптації та реабілітації цієї категорії осіб досліджували у своїх працях науковці В. Бондар, Л.ВавінаЛ. Виготський, В. Золотоверх,  А. Колупаєва, ГСак, В. Синьов, Є. Соботович, М. Супрун, М. Шеремет, М. Ярмаченко та інші.
Проблема корекції, як свідчать дослідження В. Баудіш, Г. Дульнєва, І. Єременка, В. Карвяліса, Є. Ковальової,  В. Лубовського, І. Моргуліса, В. Синьова, Є. Соботович,  О. Хохліної, поєднується з проблемою розвитку особистості і розглядається у цілому як проблема корекційного розвитку в освітньому закладі. Саме корекційне виховання є провідним фактором у розвитку дитини з обмеженими можливостями.
 Інклюзія передбачає створення освітнього середовища, яке
відповідає потребам і можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку. Інклюзія потребує змін на всіх рівнях освіти, оскільки є особливою системою навчання, що охоплює весь різноманітний контингент учнів та диференціює освітній процес відповідно до потреб учнів усіх груп та категорій.
             Психологічний супровід дітей з особливими потребами – це
завжди пролонгований, динамічний процес, цілісна діяльність
психолога, яка передбачає п'ять взаємопов'язаних компонентів:
  •  систематичний моніторинг медико-психологічного і психолого-
  • педагогічного статусу дитини в динаміці її психічного розвитку;
  •  створення соціально-психологічних умов для ефективного
  • психічного розвитку дітей у соціумі;
  •  систематична психологічна допомога дітям із порушеннями в
  • розвитку у вигляді консультування, психокорекції, психологічної
  • підтримки;
  •  систематична психологічна допомога батькам дітей із
  • проблемами в розвитку;
  •  організація життєдіяльності дітей з особливими потребами в
  • соціумі з урахуванням їхніх психічних та фізичних можливостей.
Відстеження психологічного статусу – досить складний процес,
який потребує тісної співпраці всіх фахівців, які беруть участь у
життєдіяльності дитини з особливими потребами. Серед фахівців, які
супроводжують дітей із порушеннями в розвитку, обов'язково мають
бути психолог, відповідальний за процес психологічного супроводу,
педагог-дефектолог, лікар-психіатр або лікар-невропатолог. Слід
визначити основні етапи процесу психологічного супроводу інклюзивного
навчання.
Підготовчий етап передбачає такі завдання:
  •  установлення контакту з усіма учасниками супроводу дитини;
  •  визначення обсягу роботи та послідовності процесу
психологічного супроводу;
  •  підготовка необхідної документації;
  •  складання графіка роботи.
Психолог під час спілкування з іншими фахівцями має пояснити
їм мету психологічного супроводу, розповісти про актуальний та
потенціальний рівень розвитку дитини. Крім того, на цьому етапі
психолог уточнює діагноз, отримує інформацію про лікування, навчання
дитини, пропонує колегам висловити свої думки про дитину.
Пріоритетними завданнями практичного психолога, який
здійснює психологічний супровід інтегрованого (інклюзивного) навчання
дітей з особливими потребами, є:
  •  запобігання появі у хворої дитини психопатологічних рис під
впливом особливих умов її розвитку;
  •  запобігання затримці здобуття знань, розвитку особистості,
запобігання інфантилізму;
  •  заспокоєння дитини, зміцнення її вольових рис;
  •  стимулювання позитивного ставлення до дефекту, віри в
можливість його компенсації;
  •  просвітницька робота з іншими дітьми та педагогами школи
щодо особливостей контингенту;
  •  оптимізація спілкування дитини з однолітками, батьками,
педагогами;
  •  допомога дітям в опануванні системи стосунків зі світом і
самим собою;
  •  розробка і впровадження відповідних форм і методів роботи як
умови успішного навчання дітей з особливими потребами.
Ці завдання реалізуються через такі основні напрями роботи
практичного психолога, який здійснює супровід інклюзивного навчання:
психологічна діагностика;
психологічна корекція;
психологічне консультування;
психологічна реабілітація;
психологічна підтримка.
Головною метою психодіагностики є психологічне обстеження
пізнавальної та особистісної сфери дитини для виявлення структури
дефекту, встановлення збережених компонентів психічної діяльності, на
які можна розраховувати в роботі з дитиною. Психодіагностика може
бути спрямована і на батьків дитини для з'ясування стилю виховання
та особливостей взаємин із дитиною.
Основні методи обстеження (діагностування):
  •  вивчення документації з метою накопичення анамнестичних
даних та отримання уявлення про причини порушення в
розвитку;
  •  метод бесіди, за допомогою якого з'ясовують особливості
психічних проявів дитини в процесі спілкування з її батьками, з її
найближчим оточенням, із самою дитиною;
  •  аналіз результатів діяльності дитини: дитячі малюнки, письмові та
навчальні роботи, різні вироби тощо;
  •  метод спостереження, який дає змогу робити висновок про різні
прояви психіки дитини в умовах її безпосередньої діяльності за
мінімального втручання з боку спостережника;
  •  метод експерименту, який передбачає накопичення фактичного
матеріалу в спеціально змодельованих умовах, які б забезпечували
активний прояв досліджуваних явищ;
  •  метод тестування, який використовують для оцінювання рівня
розвитку здібностей, можливостей, розумового розвитку дитини; з
цією метою можна застосовувати методики для дослідження
пізнавальних процесів, інтелектуальної, особистісної сфери,
методи профдіагностики.
Психологічна корекція спрямована на розвиток певних психічних
функцій дитини – пам'яті, уваги, мислення, які забезпечують навчальну
діяльність, а також на систему взаємин дитини з батьками, друзями,
однолітками.
Психологічне консультування або просвітницько-консультативну
діяльність здійснюють переважно стосовно педагогів школи та батьків дітей з
особливими потребами, але його можна здійснювати і з самою дитиною.
Консультативна робота з дітьми з особливими освітніми потребами
спрямована на те, щоб за допомогою спеціально організованого процесу
спілкування актуалізувати в дитині додаткові психологічні сили і здібності,
що можуть забезпечити вихід із складної життєвої ситуації. За такого типу
допомоги увага зосереджується не стільки на вадах розвитку, скільки на
ресурсах особистості дитини, її можливостях.
Основні форми консультативно-просвітницької роботи:
  •  лекції (виступи) для педагогів та батьків;
  •  семінари (психолого-педагогічні, семінари-практикуми);
  •  складання пам'яток для батьків і педагогів з актуальних проблем дітей з особливими потребами;
  •  розробка рекомендацій учителям щодо здійснення особистісно
зорієнтованого підходу в навчанні та вихованні дітей;
  •  бесіди з дітьми;
  •  індивідуальні та групові консультації з батьками та вчителями.
Психологічну реабілітацію слід розуміти як відновлення
частково втрачених або ослаблених особливостей і функцій
організму чи особистості дитини з метою повноцінного розвитку її
індивідуальних можливостей. Психологічна реабілітація дитини з
особливими потребами спрямована на розвиток її здатності до
самостійного просування в житті, уміння жити в нових соціальних
умовах, долаючи або компенсуючи особистісні обмеження .
Психологічна підтримка є важливим видом психологічної
допомоги дітям з порушеннями в розвитку. Вона має такі основні
напрями:
  •  психологічна підтримка батьків та інших родичів дитини;
  •  психологічна підтримка вчителів, які працюють із такими дітьми;
  •  психологічна підтримка самих дітей.
Психологічну підтримку батьків слід розглядати як систему заходів,
спрямованих на:
  •  зниження в батьків емоційного дискомфорту у зв'язку із
захворюванням дитини;
  •  підтримку впевненості батьків у можливостях їхньої дитини;
  •  формування в батьків адекватного ставлення до проблем дитини;
  •  підтримку адекватних батьківсько-дитячих стосунків та стилів
сімейного виховання.
Психологічна підтримка вчителів, які працюють із такими дітьми,
спрямована на формування в них психологічної готовності до роботи з
цими дітьми та на профілактику емоційного вигорання. Під час такої
роботи вчителів необхідно навчати психотехнічних методів релаксації
та зняття психоемоційного напруження.
У системі корекційно-педагогічної роботи вагому роль відіграє
практичний психолог.
Психологічний супровід учнів з психофізичними порушеннями з
метою створення оптимальних умов для їх розвитку та навчання в
масовій школі передбачає реалізацію таких напрямів:
  •  психопрофілактична та психокорекційна допомога дитині;
  •  інформаційно-пояснювальна робота з педагогами і батьками;
  •  психологічне консультування батьків;
  •  організація соціального середовища через спеціальну підготовку
педагога та учнів конкретного класу.
Психокорекційна робота охоплює три складові:
1) групова психокорекція;
2) індивідуальна психокорекція;
3) узгодження психологічного впливу з навчально-виховною роботою
з метою перенесення результатів психокорекції у діяльність та поведінку
дитини.
У психологічному супроводі можна виділити такі періоди:
·         перший – інтенсивна корекція, що створює умови для
соціально-психологічної адаптації та забезпечує оптимізацію психічного
розвитку учнів з психофізичними розладами в умовах інтегрованого
навчання;
·         другий – закріплення і поглиблення досягнутих результатів;
·         третій – підтримка поступального психічного розвитку
дитини, оптимальних умов її навчання та взаємодії із соціальним
середовищем; профілактика можливих ускладнень у критичні
періоди психічного онтогенезу.
Найчастіше заняття треба проводити в першому періоді, у другому – їх кількість зменшується, а в третьому – заняття проводяться в разі
потреби (як з ініціативи психолога, так і дитини).
            Для забезпечення поступального психокорекційного впливу робота
психолога має проводитися поетапно.
На першому етапі створюється доброзичливий психологічний клімат,
формується позитивна мотивація до занять, засвоюються правила
участі в групі, впроваджуються групові традиції (зокрема, вітання і
прощання), використовуються вправи для згуртування дітей і
формування в них настанови на взаємопідтримку.
Другий етап є, власне, формувальним і найбільш тривалим. На цьому
етапі відбувається реалізація зазначених напрямів психокорекційного
впливу. Темпи просування визначаються зоною найближчого розвитку
дітей. Заняття мають організовуватись таким чином, щоб у кожної дитини
щоразу було якесь досягнення і переживання успіху.
Третій етап завершальний, робота спрямовується на розвиток в
учнів самостійності в поведінці, навчальній діяльності, у взаємодії з
іншими людьми на усвідомлення того, що вони вже не потребують
постійної систематичної психологічної допомоги.
Для проведення психокорекційної роботи доцільними будуть такі
методи: вправи розвивального характеру; сюжетно-рольові ігри; арт-
терапія; психогімнастика.
 Схильність дітей до наслідування старших дуже рано починає виявлятись у їхніх іграх та іграшках. У давнину іграшки виготовляли з дерева, глини, парафіну, полотна тощо. Робили їх батьки, рідні або купували на ярмарках. Часто іграшки, виготовлені народними умільцями, є довершеними мистецькими творами. Такі іграшки сприяють формуванню естетичних смаків» (2, с. 315). Таким чином, мистецтво має значний розвивально-виховний потенціал, який необхідно враховувати під час підготовки фахівців для роботи в умовах інклюзивної освіти.


                            СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
  1. Рачова Н. Соціально-педагогічний супровід дітей з особливими потребами./ Дефектолог – №10 – 2009.
  2. Матвєєва М., Миронова С., Гречко Л. Психокорекційна робота в умовах інтегрованого навчання // Дефектологія – № 3 – 2009.
  3.  Інклюзивний підхід як основа освіти для всіх дітей./ За матеріалами Всеукраїнського фонду «Крок за кроком». Завуч –№ 2 – 2008.
     4. РацулА. Б.Корекційна педагогіка. Навчальний посібник А.Б. Рацул,
                I.О. Шишова, О.А. Рацул. – Кіровоград: «КОД», 2012. – 356 с.
            5. Шишова І.О. Емоційно-творчий аспект підготовки студентів
                психолого-педагогічного профілю до роботи із дітьми з особливими потребами / І.О. Шишова // Наукові записки.
             – Випуск 133.
         – Серія: Педагогічні науки.
             – Кіровоград: РВВ  КДПУ

                ім. В.Винниченка, 2014. - С. 195-203.

12 комментариев:

  1. Дітей, описаних у статті Тамари Олександрівни, на жаль, не зменшується. У цьому її актуальність. Та не забуваймо, що дитина, розвиток якої ускладнений дефектом, не просто менш розвинена, ніж її нормальні однолітки, вона розвинена інакше. Тому і називаємо ми їх - Діти з особливими потребами.

    ОтветитьУдалить
  2. Діти з вадами в розвитку — це система фізичних, психологічних, моральних аспектів, що не можуть зниткнути протягом життя, але вони визначають можливість досягнення людиною вищих (незвичайних, неабияких) для неї самої, результатів в одному або декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.Саме головне, щоб такі діти після школи не залишились без уваги з боку держави.Успіхів вчителям, психологам, вихователям, які працюють з такою категорією дітей.

    ОтветитьУдалить
  3. Народження дитини безумовна радість в сім'ї. До цієї події готуються, його чекають, з дитиною пов'язують певні надії. І, звичайно, очима батьків, що люблять, важко побачити яке-небудь відхилення в розвитку дитини, особливо, якщо воно не є таким очевидним як порушення зору, слуху або розумова відсталість. Йдеться про затримку психічного розвитку, або в сучасній медицині - змішаних специфічних відхиленнях психологічного розвитку дитини.Враховуючи стан сучасної екологічної обстановки, спосіб життя багатьох людей, особливо молоді, не варто дивуватися тому, що все частіше і частіше народжуються діти з різними відхиленнями у розвитку. Якщо таке трапилося потрібно набратися терпіння вчителям, батькам, адже таким дітям особливо потрібна наша підтримка.

    ОтветитьУдалить
  4. Стаття своєчасна і актуальна. На жаль, доводиься констатувати, що останнім часом зявляється все більше дітей з вадами у розвитку. Для багатьох педколективів це нова справа і досвіду ще недостатньо. Без психологічного супроводу і психологічної допомоги дітям з порушеннями розвитку важко досягти якогось результату.Стаття розкриває напрями діяльності практичного психолога, можливі заходи з метою забезпечення психологічної підтримки батьків таких дітей, психологічної підтримки учителів, яеі працюють із такими дітьми та психологічної підтримки самих дітей.

    ОтветитьУдалить
  5. Психологічної підтримки потребують усі учні школи, а особливо діти зрізними відхиленнями у розвитку. Тому проблема висвітлена у статті є дуже актуальною і корисною. Дякую автору!

    ОтветитьУдалить
  6. Дійсно, особливу увагу слід звертати і на розвиток дітей з обмеженими можливостями. Тому важливе значення у вивченні індивідуальних особливостей дітей має спостереження за ними під час занять, прогулянок, екскурсій. Звертати увагу не лише на навчальну діяльність дітей, а й на їхню поведінку в різних ситуаціях., допитливість. Встановити, якою мірою вони організовують свою діяльність, вимоги вчитися, як у них сформована уважність. Доцільне проведення діагностичного аналізу адаптаційного періоду з метою вчасної корекції виявлених недоліків в готовності до навчальної діяльності.

    ОтветитьУдалить
  7. Впровадження інклюзивного навчання дітей з особливими потребами вимагає формування на державному рівні нової філософії освіти. В нашому навчальному закладі реалізується, перш за все, вивчення потреби та бажання батьків дітей з особливими освітніми потребами щодо здобуття освіти за інклюзивною формою, проводиться роботи в педагогічному та учнівських колективах стосовно виховання толерантного ставлення до даної категорії учнів, активне залучення до участі у житті школи учнів, які за станом здоров’я навчаються за індивідуальною формою навчання.

    Олена Данильчук

    ОтветитьУдалить
  8. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  9. Дійсно проблема важлива в наш час. Підтримка держави - без сумнівів повинна бути вагомою, а ще і розуміння дітьми ситуації, коли в класі навчається не така дитина як всі. Ми спостерігаємо в школі несприйняття таких дітей іншими, але завдання вчителя , батьків та громадськості прийняти дитину такою, яка вона є. Ми всі різні і тому світ такий цікавий.

    ОтветитьУдалить
  10. Дитина з порушенням інтелектуального розвитку має можливість прожити хороше і різноманітне життя. Саме такий напрямок роботи надасть їй цю можливість! Дякую за цікавий матеріал.


    ОтветитьУдалить
  11. Одним із основних завдань шкільної освіти є розвиток життєвих компетенцій, підготовка дитини до повноцінного життя в майбутньому. Важливо, щоб діти з особливими потребами отримали певні навички та знання , які небхідні у подальшому житті, щоб реалізувати себе як повноцінні громадяни. І тому кваліфікована психологічна підтримка для таких дітей необхідна.

    ОтветитьУдалить
  12. В даний час в суспільстві стоїть гостра проблема психологічного супроводу дітей із вадами розвитку, тому сьогодні загальноосвітні навчальні заклади мають бути готові до вирішення таких проблем. Таким чином, стаття Тамари Олександрівни в даний час є суттєвою та важливою. Дякую за змістовний та цікавий матеріал.

    ОтветитьУдалить